Hjulinställning i Linköping hos Däckstop / Hackefors Däck & Bilservice
Hjulinställning i Linköping sen 2011 med modern utrustning och kompetent mekaniker.
Boka tid hos oss för hjulinställning och fyrhjulsmätning så slipper ni onödigt slitage på era däck.
Varför är det bra att göra en hjulinställning?
Med rätt hjulinställning så minskar slitaget på däcken och bilens bussningar och leder.
Hur vet jag att jag behöver göra en hjulinställning?
Några av de vanligaste tecknen på att en hjulinställning behövs är att bilen drar onormalt mycket åt något håll eller att däcken är onormalt slitna på in- eller utsida.
Kan du med blotta ögat se att hjulen pekar snett så är det hög tid för en hjulinställning.
När ska man göra en hjulinställning?
Hjulinställningen är en färskvara! Det räcker ofta med så lite som att köra mot en kant eller i ett potthål för att riskera att hjulinställningen förändras.
En dålig hjulinställning kan också vara en följd av att bilens leder och bussningar är skadade eller slitna. I samband med en reparation och utbyte av fjädring, leder eller bussningar så behöver man ofta göra en ny hjulinställning.
Vad är en hjulinställning?
Hjulinställning, framvagnsinställning eller fyrhjulsinställning? Det är olika ord för nära på samma sak.
Vad är skillnaden mellan framvagnsinställning och fyrhjulsinställning?
Av orden framvagnsinställning och fyrhjulsinställning så kan man nästan dra slutsatsen att skillnaden mellan dem är huruvida man justerar både framvagn och bakvagn.
Många bilar har inte justerbar bakvagn och då justerar man endast framvagnen.
När du bokar en hjulinställning i Linköping hos Däckstop / Däck & Bilservice så gör vi först en uppmätning av alla fyra hjulvinklar och därefter justerar vi alla justerbara punkter i fram och bakvagnen.
Vad är toe in, toe out, camber och caster?
När man pratar om resultatet av en hjulinställning så använder man ord som toe in, toe out, camber och caster för att ange hur hjulen pekar i förhållande till sin normala position.