-
Bilverkstad Linköping
Serva och reparera er bil hos Däckstop GMG Motor AB
Vi är en certifierad bilverkstad i Linköping
Vi servar bilen med trygghet och omtanke
Boka tid för service och reparation av er bil hos Däckstop GMG Motor AB, er auktoriserade bilverkstad, i Linköping
Hos oss är alla bilmärken välkomna!
Bilverkstad Linköping. Vi erbjuder dig utbildade och erfarna bilmekaniker som kan sin sak.
Och vår service ger stämplar som garanterar kvaliteten.
Använd kontaktformuläret för att skicka en serviceförfrågan.
Vi tar hand om hela din bil, från bromsbyte till oljebyte.
Däckstop GMG Motor AB tar hand om hela din bil. Det spelar ingen roll vad du kör för bil eller hur gammal eller ny den är, vi hjälper dig med allt från bromsbyte till oljebyte.
Vi säljer däck och fälg, skiftar hjul och har däckförvaring. Är det varmt i bilen när det borde vara kallt? Låt oss serva din AC!
Vi servar de flesta bilmärken och vi vet vad vi gör.
Hos oss blir arbetet utfört av skickliga och erfarna bilmekaniker som känner till hur olika bilmärken och modeller fungerar.
Allt dokumenteras utförligt i ett serviceprotokoll och i din servicebok.
Ni är välkomna att boka er nästa service eller reparation hos oss
Vad kostar nästa bilservice?
-
Bilverkstad Linköping!
Välj rätt verkstad! Välj en certifierad bilverkstad
Det är skillnad på verkstad och verkstad. Det är alltid en trygghet vända sig till en SFVF ansluten verkstad med SFVFs loggan på entrédörren. Den symbolen för Sveriges Fordons Verkstäders Förening talar om att det är en verkstad som utför jobbet fackmannamässigt och med Trygghetsgaranti.
Våra bilverkstäder arbetar efter Verkstadens Reparationsvillkor och skulle en tvist uppstå, följer verkstaden alltid Allmänna Reklamations Nämndens beslut.
SFVF är en branschförening för seriösa och professionella verkstäder. Våra medlemmar erbjuder sina kunder bästa möjliga service och högsta kvalitet. SFVF har höga krav på sina medlemmar när det gäller miljö och kundservice. Därför är SFVF loggan en symbol för kompetens, service och rätt pris. Det är en trygghet för dig som bilägare välja en SFVF ansluten verkstad.
Däckstop GMG Motor AB i Linköping är en SFVF ansluten verkstad.
Bra att känna till som kund inför ett verkstadsbesök!
Verkstaden åtar sig att:
- lämna en skriftlig prisuppgift för hela uppdraget om uppdraget beräknas kosta 2 000 kr eller mer. (är uppdraget ospecificerat, är det omöjligt att lämna ett ungefärligt pris eller, högsta pris)
- att avråda från reparation om reparationen inte är till någon nytta för kunden, eller när priset för reparationen överstiger hälften av bilens marknadsvärde.
- kontakta kunden om det uppstår tilläggsarbete. (Om kunden inte kan nås inom rimlig tid får verkstaden ändå utföra tilläggsarbetet om priset är lågt. Verkstaden har rätt till ett pristillägg som är skäligt med hänsyn till tilläggsarbetets art, högst 15 % av priset för det ursprungliga priset, dock högst 3 000 kr. Har kunden angivit ett högsta pris får det inte överskridas)
Töm alltid bilen på utrustning som inte tillhör bilen Ta alltid med dig låsnyckel till låsbara hjulbultarna Ta alltid med dig serviceboken vid inlämningstillfället (vid service)
Om du inte kan komma på din bokade tid, boka då av din tid senast dagen före ditt besök. Om så inte sker är du skyldig att betala en avbeställningskostnad på 1 000 kr.
Du som kund måste lämna ett reparationsuppdrag till verkstan senast fyra arbetsdagar efter att bilen kom in till verkstaden (exempelvis med bärgningsbil) Om så inte sker får verkstan debiteras en förvaringskostnad fr o m den femte dagen. Om bilen inte hämtats efter ett reparationsuppdrag får verkstan debitera en förvaringskostnad den första vardagen efter överenskommen leveransdag.
Verkstan har förvaringsansvar för bilen när den har ställts på verkstadens anvisad plats och nycklarna har överlämnats. Verkstaden går fri från ansvar om verkstan inte är vållande. (exempelvis där någon annan kund kört på en bil. Då ska bilägaren göra en anmälan till polisen då det är en s k smitningsolycka) Verkstadens ansvar upphör när bilen har hämtats och nycklarna har överlämnats till kunden eller när fordonet på kundens begäran har ställts på en överenskommen plats och låsts.
Om en tvist uppstår bör kunden i första hand vända sig till konsumentvägledaren i sin kommun eller till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Mer finns att läsa på Konsumentverkets hemsida (Verkstans reparationsvillkor som är en branschöverenskommelse med Konsumentverket) och Konsumenttjänstlagen KtjL.
Källa: SFVF

-
Krånglar bilen? Här är de vanligaste felen.
Visst är det irriterande när bilen krånglar. Men lugn, du är inte ensam om att råka ut för det
Förr eller senare går bildelar sönder, så är det bara. Inte helt överraskande är den vanligaste orsaken slitage
Och om det händer kan det vara tryggt att veta att du alltid har nära till en certifierad bilverkstad
Här är de vanligaste felen enligt Bilprovningen
Infästningar
Det är vanligt att hitta fel på infästningar där olika delar sitter fast i fordonets stomme. Vanligast är helt enkelt att stommen har rostat.
Allvarligast är rostskador på andra delar som sitter fast i stommen. Till exempel där hjulen eller delar för styrsystemet sitter fast. Finns det rostskador här kan det hända allvarliga olyckor vid häftiga inbromsningar eller vid snabba undanmanövrar.
Däck
Slitna däck med otillräckligt mönsterdjup ökar risken för vattenplaning. Däckslitage ökar även risken för sladd och punktering. Ofta är däcken olika slitna, en bra regel är då att ha de minst slitna däcken bak. Viktigast för att bilen ska uppföra sig stadigt på vägen är just bakhjulen.
Mönsterdjupet ska alltid vara minst tre millimeter på däcket, är det inte det är det dags att byta. Vissa däck har t.o.m. särskilda mönster där det syns när tremillimetersgränsen är nådd.
Fjädrar
De fjädrar vi syftar på här är placerade mellan hjulen och stommen. Med bra fjädrar blir fordonet både säkrare och bekvämare att transportera sig i. Har fjädrarna brutits av, eller om de vid stommen eller hjulen är rostskadade, så får bilen körförbud. Anledningen är att risken för en olycka då är uppenbar.
Mer än tusen bilar får varje år körförbud med anledning av brister på fjädringen. Ett tips är att spola rent vid fjäderns fästen varje gång du tvättar bilen. Det kan också vara en fördel att då och då använda rostskyddsmedel.
Bromsar
- Ojämna bromsar
Har du någon gång känt att bilen drar åt ena hållet när du bromsar? Förklaringen kan vara att bromsarna tar ojämnt på de olika hjulen. Risken finns, om du tvingas bromsa häftigt, att bilen då drar åt vänster så att du kommer över på fel sida av vägen. Ojämna bromsar innebär också att bromssträckan blir längre.
- Bromsar som har fastnat
Det finns en risk om delarna i bromsarna fastnar i varandra, bromsarna slits då mot skivan de ska bromsa mot. Friktionen gör att bromsarna blir varma vilket innebär att de slits mycket fortare och fungerar därmed sämre. Ytterligare en bieffekt blir att bilen drar mer bensin.
Bäst är att byta bromsbelägg innan de blir för slitna, då riskerar du inte att behöva byta bromsskivor eller bromstrummor som är mycket mer kostsamt. Ett vanligt fel med framhjulsdrivna bilar är att delarna på bakbromsarna fastnar. Anledningen är att framhjulsdrivna bilar inte använder bakbromsarna tillräckligt ofta. Ett tips är att provbromsa då och då. Kom bara ihåg att alltid slänga en blick i backspegeln först så att ingen bil finns bakom.
- Bromsrör
Fel på bromssystemet är så vanligt att var femte personbil får ombesiktning. Allra vanligast för fel som ger körförbud är hål på bromsröret (röret som transporterar oljan till bromsarna). Det förekommer också rostskador på bromsrören. Upptäcker du rosten i god tid ökar dock chansen att de håller längre.
Styrväxel
För att hjulen ska svänga när du vrider på ratten krävs en styrväxel. På vissa bilmodeller kallas detta för kuggstångstyp, en del som tillverkas av aluminium. Där styrväxeln sitter fast får aluminiumet ofta sprickor vilket innebär att delar kan ramla bort. Ett bra skydd för detta är att spreja med rostskyddsmedel.
Spindelleder och styrleder
För att bilens hjul ska röra sig och stanna i rätt läge när du vrider ratten behövs spindelleder och styrleder. Styrleden måste vara riktigt stadig annars blir bilen svårare att styra, dessutom slits däcken mer. Smuts och fukt vid en tätning i styrleden kan och också medföra dessa problem. En sliten styrled kan även dela sig, då blir fordonet helt ostyrbart.
Vindruta
En vindruta som blivit repig av grus, smuts och isskrapor är svår att se genom. Och när ljus möter rutan förstärks den dåliga sikten, ännu värre blir det i starkt solljus, regnväder och mörker. En tydlig tendens är att fler och fler bilar får anmärkning hos Bilprovningen för sprickor och stenskott på vindrutan. En förklaring är att dagens vindrutor ofta limmas vilket innebär att de då blir extra känsliga för t.ex. stenskott.
Bilbälte
Bilbältet är den bästa livförsäkring man kan ha vid en olycka. Se därför till att de alltid fungerar perfekt. Bilar som kan flytta, eller sätta till, sittplatser får ofta anmärkning för att bilbältena inte fungerar.